Vánoce výrazně mění svoji podobu a smysl. Kristovo narození si konzumní společnost připomíná po svém. Nevnímá již duchovní aspekt vánoc a sotva si uvědomuje sociální význam vzniklého křesťanství. Přesto je dobré si připomínat smysl a důsledky událostí, které ovlivnily historii. Nemusí to být jen světové revoluce. Byl to i mor ve středověkých městech, který nepochybně ovlivňuje i naše dnešní zvyky. Poučili jsme se například, že nelze kálet tam, kde to na nás zrovna přijde. Že to není téma vánoční? Ale je. Nepochybně opět upoutají naši pozornost popelnice přeplněné obaly vánočních dárků, a my si snad konečně uvědomíme i širší souvislosti, připomínající nám, jak často se chováme podobně jako nějací kočovníci, kteří se po zaneřádění lokality mohou odsunout na dosud nedotčené místo. Budou ty hromady odpadků u popelnic už tentokrát dost velké, abychom si uvědomili i to, že především celoroční stav kolem popelnic neodpovídá civilizované společnosti? Nejde jen o povánoční komunální odpad. Ten je starostí popelářů. Jde o to, co ještě navíc házíme k popelnicím my, během celého roku. Někteří z nás totiž pokládají např. úklid svého vyřazeného nábytku za starost obce. Jiní sice už ví, že je to starostí majitelů toho haraburdí, ale nedbají toho. Na vykonávání potřeby odpovídajícím způsobem na WC jsme si již téměř zvykli. U popelnic ale stále ještě váháme, zda máme projevit svoji přirozenou inteligenci a kulturnost, či zda máme čekat, že nás k řádnému konání přinutí úřady výrazným pokutováním. Přikláním se k apelu na kulturnost a inteligenci, protože starost úřadu o „kočovníky“ je zátěží, kterou zaplatí i ti, kteří si již uvědomili, že nekočují. ZPĚT na Co jsem publikoval |