Školné neposuzujme jen dle hlasitosti, okázalosti a četnosti vznášených argumentů. Uvažme taky, kolik a jak kvalifikovaných absolventů vysokých škol vůbec potřebujeme. Vždyť i světoznámá škodovácká „dělovka“ v minulém století stála především na zdatných průmyslovácích. Je pak otázkou, zda vysokoškolské studium není dnes jen módní potřebou vlastnit titul, na což ukazují nejen podvodné nákupy titulů, ale i nejrůznější úskočné formy studia. Chtějme mít skutečně vzdělané, a ne jen titulované vysokoškoláky. Sociální aspekt bych rád viděl statisticky vyhodnocený u dnešních studentů. Těch zdatných bez finančních prostředků totiž nebude mnoho a jejich studium lze řešit stipendiem. Sám jsem vystudoval VŠ večerně, a osobně jsem znal mnoho skutečně nadaných studentů z chudých rodin, kteří vystudovali vysokou školu. Pravda je, že o prázdninách těžce pracovali a při studiu chodili vykládat vagony uhlí. Mnozí z nich ale pak dostudovali dokonce v zahraničí. Nic nám nebudou platné davy zhýčkaných vysokoškoláků, jejichž úroveň nebude odpovídající. Už při základní znalosti o Gaussově křivce vyjadřující rozložení IQ v populaci, bychom měli mít pochybnosti o možné kvalitě nepřiměřeného množství vysokoškoláků. To volání po zvyšování počtu levně vystudovaných studentů totiž nemusí být jen projevem zájmu o růst vzdělanosti populace, ale může být pouhou snahou o bobtnání samotné instituce, která chce jen pohodlně žít a při tom produkovat třeba jen vylepšené středoškoláky ZPĚT na Rozličné texty |