Stanovisko předsedy komise AIS RMP


Usnesením RMP č. 1265 z 10. 9. 2009 byla bodem III zrušena Komise RMP pro administrativně informační systém. Současně v bodě IV/2 je uloženo tajemníkovi MMP seznámit s tímto usnesením i předsedu zrušené komise RMP. Má se tak stát do 30. 9. 2009.
Zodpovídající konkrétní úřednicí za seznámení s touto skutečností je Ing. Větrovcová (tajemnice komise). Jistě mně to při podání presenční listiny k podpisu, mezi jiným, sdělí. Neuráží mne to, jen mne to utvrzuje o malé kulturnosti zavedených forem jednání na MMP, což mohu připisovat i vnímané zpupnosti RMP vůči jí podřízeným složkám.
Toto usnesení č. 1265 má jednu podstatnou administrativní chybu. Stanovuje termín, do kdy má být předseda komise seznámen s usnesením, ale není stanoveno, do kdy má být komise AIS zrušena. Čert bývá ukryt v detailu a na ten často komise upozorňovala – možná marně, protože členům RMP ve své povýšenosti nebo zaujatostí jinými problémy asi nestálo zato číst zápisy komise AIS. Toto je jen malý aktuální příklad, kdy by komise byla radě co platná, kdyby si o ni stála a uměla ji úkolovat.
Návrh usnesení předložila radní Matoušová po projednání jen v klubu ODS, který má v RMP dostatečnou většinu ke schválení usnesení. Nebylo doloženo projednání s kluby dalších stran zastoupených v RMP. Opět buď administrativní chyba (pokud projednáváno bylo) nebo projev zjevné „demokratury“, se kterou se v současné RMP automaticky počítá.
Důvodová zpráva k usnesení RMP č. 1265 neuvádí ve svém 1. obligátním bodě rušené komise jako problém – další administrativní chyba. Problémem jsou jen nová jmenování do jiných komisí, což je taky součástí tohoto usnesení.
Konstatování současného stavu týkající se AIS by se mohlo jevit jako korektní. Komise AIS by se skutečně mohla stát do jisté míry duplicitním orgánem, pokud začne pracovat nově zřízený Řídící výbor pro ICT statutárního města Plzně. (Dovolil jsem si proti Důvodové zprávě napsat „Ř“, neboť předpokládám, že jde o název nové struktury.) Podobný „výbor“ – triumvirát již jednou existoval a nejsem si jist, zda očekávanou funkci plnil a zda byl vůbec zrušen. Jeho členem byl i nám. Duchek (PVP), který se dnes jeví jen ve stínu radní Matoušové.
Nově zřízený výbor se ale podstatně liší od komise. Všichni jeho členové jsou totiž zaměstnanci veřejné správy, tedy úředníci závislí na MMP, resp. na RMP. Jejich reakce bude tedy odpovídající té podřízenosti, a kvalita zpětné vazby – o kterou především jde, bude závislá spíše na vůli RMP, než na poznatcích úředníků. Členové AIS byli na RMP nezávislí a jejich podněty byly vyjádřením stanoviska samosprávy, tedy přímo či nepřímo volených občanů. Rada, která připomínek takto ustanovené skupiny nechce dbát, nestaví se příliš demokraticky ke svým voličům.
V činnosti komise není zanedbatelný ani přenos informací - včetně těch o nabízených možnostech řádného řízení MMP - z komise do klubů politických stran, a to i těch, které nejsou zastoupeny v RMP. Snad toto RMP vadí? Zde stojí za zmínku, že členové ODS rozhodně nebyli při jednání nejaktivnějšími členy komise AIS, a jeden člen dokonce nebyl ani jednou na schůzi přítomen, o čemž byla RMP i primátor řádně informováni. Nezájem ODS, která je dominantní v RMP, o zpětnou vazbu v klíčové oblasti budující v systému řád, taky svědčí spíše o snaze řídit město metodou ad hoc, než moderně dle systému a kodifikovaného řádu, což IT dobře umožňuje.
Shora uvedené poznámky jsou jen bezprostřední reakcí na skutečnosti uvedené v usnesení a odpovídající důvodové zprávě.

S ohledem na to, že oblast IT byla svěřena radní, která má nepochybně velmi vysokou sociální inteligenci, ale přiznává se k zcela minimální znalosti odborné v oblasti IT, pokládám za vhodné připomenout alespoň stručný výběr skutečností o činnosti komise AIS.
Dva měsíce po volbách jsem byl zvolen před vánocemi r. 2006 předsedou AIS. Zkušenost jsem měl již ze svého členství v předchozích KAIS a účast na problematice jsem měl již na samém počátku ve funkci náměstka primátora. Shodli jsme se i s ředitelem SITMP, že systém a řád MMP bude prvořadým zájmem komise. První schůze komise se konala 16. 1. 2007, a pak pravidelně každý měsíc – mimo prázdniny. Členové byli informováni o činnosti SITMP a její činnost taky projednávali, často si vyžadovali doplnění informací a k mnohým kauzám zaujímali postoje, které byly akceptovány a činnost SITMP korigovaly.
Např: Veřejná zakázka na upgrade SAP
a) KAIS vzala na vědomí informaci Ing. J. Míky a Ing. T. Krblicha.
b) KAIS doporučuje zadavateli, aby do kvalifikačních předpokladů bylo zahrnuto:
- doložení reference alespoň jedné dokončené implementace SAP
- existující partnerství s firmou SAP pro implementaci systému požadované verze
- předložení certifikace pracovníků, kteří se realizace zúčastní
Smyslem výše uvedených doplnění je snaha vyloučit nevhodné uchazeče.
Jiná doporučení po presentaci projektu a jeho projednání - např. o Plzeňské kartě či PH a.s. – byla adresována přímo RMP. Zde lze zmínit i v zápise projevenou nelibost komise AIS nad tím, že o převodu optické sítě nebyla komise informována, natož by byla žádána svým zřizovatelem o stanovisko.
Členové komise se taky zúčastňovali výběrových řízení.
Koncem roku 2007, kdy byl odvolán ředitel SITMP nebylo vhodné projednávat koncepční body připravované SITMP, a proto bylo zahájeno s iniciativy komise projednávání spokojenosti či výhrad s prací SITMP přímo s představiteli jednotlivých útvarů MMP. Vedoucí útvarů nebo řadoví úředníci se vyjadřovali ke službě SITMP i k složitosti užívání některých programů (Scriptum). Tato akce pokračovala i v roce 2008.
Na prosincové schůzi r. 2007 byl radní Matoušovou představen nový ředitel SITMP. Radní sdělila komisi svůj funkční vztah k SITMP a potažmo i ke komisi AIS a slíbila zúčastňovat se schůzí komise. Taková aktivita byla vítána, neboť by představovala bezprostřední přenos informací do RMP. Slib nebyl bohužel naplněn. Nový ředitel SITMP prohlásil, že spolupráce KAIS se SITMP bude pokračovat podobně jako v minulosti; bezprostřední operativní komunikace je účelná, proto v případě absence ředitele SITMP bude pro jednání KAIS zajištěna účast jiného kompetentního zaměstnance SITMP. Toto prohlášení je plněno bezezbytku do dnešní doby

V dalších letech byla činnost komise AIS podobná. Není již ale podrobně popisována, neboť i tak je stávající text dost dlouhý.

Netrápilo by mne samotné zrušení či redukce komise s odvoláním na zdůvodněná racionalizační hospodářská opatření, ale podivuji se nezájmu RMP o samosprávný pohled na obor, který je právem typický pro současnost. Postoj jednotlivých stran vyplýval dlouhodobě i z toho, jak aktivními členy jednotlivé strany komisi AIS obsazovali.

Tento text rozesílám členům komise z vlastního počítače, ale stanovisko komise AIS k němu, bude součástí zápisu z jednání komise. Kopii posílám i RMP, aby mohla případně instruovat kluby stran, jaký postoj mají jejich členové v komisi zaujat, při jednání komise o předsedovu stanovisku, kdyby snad jejich postoj měl být spíše politický než kvalifikovaný.

V Plzni dne 13. 9. 2009.
Ing. Ctibor Fojtíček,
předseda KAIS

ZPĚT na Rozličné texty