Totální vítězství ČSSD v krajských volbách překvapilo vítěze i poražené. Působivé zobrazení výsledku voleb v mediích přebarvením republiky jedinou barvou připomnělo dobu jednomyslné volby z dob vlády KSČ. Tak zlé to ale není. V demokracii vítěz ještě není diktátor. ČSSD pouze získala voliče přesvědčené, že její sliby jsou více než stávající realita vládnoucích stran. Vítěz voleb si najal reklamní agenturu přímo z Ameriky a vyplatilo se mu to. I poražený vidí svůj neúspěch v organizaci volební agitace. Měli jsme ji centralizovat, říkají generálové po boji. V čele takto pojatých voleb tedy nejsou politické osobnosti, ale specialisté, jímž se politici po dobu přípravy voleb podrobí. Jde tedy spíše o souboj reklamních agentur, nikoliv o souboj politických idejí - natož pak o souboj osobností, jak se to mnoha voličům jeví. Do popředí se tedy dostává ta politikova kvalita, kterou dovede určit metodu, jak získat – oblafnout – své voliče. Po volbách však společnost nepovedou ty agentury, ale zvolení politici. A v tom je problém. Co si počnou s břemenem, které jim voliči naložili, to je otázkou příštích dnů. Mohou nabytou zodpovědnost rozložit na přijaté koaliční partnery v krajích nebo se mohou snažit rychle naložit zodpovědnost na novou vládu, působící přes všechny kraje. Při tom z omezených krajských pozic bude chtít ČSSD změnit nejen priority, ale i celkový dojem z konání vlády republiky. Jestli se při tom na kultivovanou rozhodnost změní nacvičená arogance představitelů všech politických stran - buď v pokoře poražených nebo ve zdvořilosti vítězů - na to si rád počkám. ZPĚT na Rozličné texty |